Artikel uit Tubantia, door Marco Krijnsen, 14/3/2019
Acteur Paul Groot heeft na de laatste aflevering van ‘Koefnoen‘ televisie even vaarwel gezegd en legt zich helemaal toe op het theater. Zijn nieuwste productie: de musical ‘A Little Night Music‘, samen met de Nederlandse Reisopera en het Gelders Orkest. De première is zaterdag in Enschede.
Met A Little Night Music brengt de Reisopera opnieuw een musical van librettist en componist Stephen Sondheim in de originele (Engelse) taal op de planken, na Sweeney Todd (2014). Het stuk, dat is gebaseerd op de film Glimlach van een Zomernacht van Ingmar Bergman, wordt omschreven als een ‘gelaagde muzikale zedenkomedie over de seksuele stoelendans van vier koppels’.
Het verhaal speelt zich af in de 19de eeuw. Paul Groot kruipt in de huid van de gerespecteerde advocaat Fredrik Egerman, die getrouwd is met de 18-jarige, maagdelijke Anne. We spreken hem tussen twee repetities in.
Wat maakt deze musical voor jou zo bijzonder?
,,Sondheim heeft geprobeerd het genre te vernieuwen. Toen A Little Night Music in 1973 op Broadway werd opgevoerd was dat de eerste musical met klassieke invloeden. Je hoort dat duidelijk terug in de muziek. Veel walsen en andere driekwartsmaten. Het neigt een beetje naar kameropera, zeggen ze.”
Kende je dit stuk al voordat je deze rol kreeg?
,,Jazeker! In mijn studententijd heb ik als regieassistent en rekwisiteur meegewerkt aan A Little Night Music in het oude De La Mar in Amsterdam, onder regie van Daniël Cohen. Dat moet eind jaren 80 zijn geweest. Het was totaal anders dan de musicals die ik kende, zoals Cabaret en A Chorus Line. Een openbaring. De muziek en de teksten zijn me altijd bijgebleven, ik heb zelfs de cassettebandjes nog. Handig voor de auditie voor deze rol, want ik had daarvoor maar vijf dagen voorbereidingstijd.”
Je speelt samen met een vijftigkoppig orkest en klassiek geschoolde zangers.
,,Ja, dat maakt het extra bijzonder. In musicals zie je steeds vaker een kleine orkestbezetting of muziek op band. Dit orkest… tja, een warm bad is eigenlijk te zacht uitgedrukt. Het is een borrelende jacuzzi! Je schrikt bijna van de massaliteit van het geluid. En als de klarinet de eerste tonen van Send in the clowns aanheft kruipt het kippenvel over je rug.”
Is het een moeilijke musical?
,,Er zitten wel enkele uitdagingen in, ja. Zoals die scène waarin ik tegelijkertijd mijn kleren uitdoe, sta te zingen en in gebarentaal een vrouw probeer te verleiden. Het is een show met klassieke zangers die moeten acteren, en met musicalacteurs die klassiek zingen. Ik sta dus naast enorme stemmen, zoals sopraan Laetitia Gerards. Het betekent dat ik bijvoorbeeld de noten wat langer moet aanhouden, maar dat gaat prima hoor.”
Je bent al even niet meer op televisie te zien. Geen heimwee?
,,Nee, ik heb op korte termijn ook geen plannen. Voorlopig laat ik het rusten. Tv heeft altijd haast-haast-haast, heb ik gemerkt met Koefnoen. Het is fijn om nu die wekelijkse druk niet te voelen en niet op alle actuele slakjes zout te hoeven leggen. Het mooie aan theater is ook dat je elke dag een nieuwe kans krijgt.”
In welke theaterproducties zien we je de komende tijd nog meer?
,,We gaan met Koefnoen het land in, Owen Schumacher, Jeremy Baker en ik. Verder speel ik de rol van kroegbaas Kootje de Beer in ’t Schaep met de 5 Pooten, afwisselend met Jeroen van Koningsbrugge en Remko Vrijdag. Heerlijk, die liedjes van Harry Bannink. Volgens mij staan we drie keer in het Wilminktheater.”
16-03 Wilminktheater, Enschede.
Auteur: Marco Krijnsen. Uit Tubantia 14/03/2019